Tubeless

Tubeless

Ervaar Tubeless en rijd sneller, comfortabeler en veiliger. Onze Tubeless banden zijn er met verschillende profielen, voor elk weertype.

Een groot deel van de performance collectie is voorzien van tubeless banden. Binnen het mountainbiken is dit al eerder geïntroduceerd, maar dit is inmiddels ook toegepast op racefietsen.

Wat is tubeless?
De meeste fietsen zijn voorzien van een binnenband met daar omheen een buitenband. Bij tubeless banden is de fiets voorzien van een specifiek ontwikkelde velg waarop direct een tubeless geschikte buitenband is bevestigd. Je hebt dus geen binnenband meer nodig.
Normaal gesproken vul je de binnenband met lucht en vervang je deze als je lek rijdt. Bij tubeless banden vul je de band eerst met een latexvloeistof. Deze vloeistof gaat werken zodra er zuurstof bij komt. Wanneer je met tubeless banden lek rijdt spuit de latex naar buiten wat vervolgens het gat direct dicht.

Hoe vaak moet je de tubeless vloeistof vervangen?
Wanneer je de latexvloeistof in je banden hebt kan je er ongeveer 6 maanden mee doen, uiteraard afhankelijk van hoe intensief je de fiets gebruikt en in welke omstandigheden je fietst. Na verloop van tijd zal de vloeistof opdrogen. Dan vult de latex je band niet meer op als je lek rijdt. Wat kan je doen om te testen of de vloeistof nog werkt? Creëer eenvoudig met een kleine naald een testgaatje in het loopvlak. Zorg ervoor dat je direct je wiel laat draaien. Hierdoor wordt de vloeistof ‘geactiveerd’ net als dat je onderweg bent. Wordt het gaatje gedicht dan weet je dat het goed zit. Als de band leegloopt, kan je de band weer vullen met nieuwe latexvloeistof en kan je er weer op uit!

Wat te doen als je te maken hebt met een grote beschadiging?
De vloeistof in de band dicht gaatjes tot een grootte van 4mm. Wanneer het lek in de band groter is zal de vloeistof de band niet meer kunnen dichten. Wil je het zekere voor het onzekere? Neem dan een binnenbandje mee, zodat je ook bij lekken die wat groter zijn gewoon door kan. Je haalt het tubeless ventiel uit je velg en plaatst de binnenband erin.
Voordelen van tubeless?
Het zorgt voor een lager gewicht en je hebt minder rolweerstand, waardoor je makkelijker sneller rijdt. Met name het ontbreken van een binnenband draagt hieraan bij. Wanneer je tubeless rijdt hoef je de banden minder hard op te pompen, waardoor je met minder luchtdruk kan rijden en zo meer grip en controle in de bochten hebt. Door de lagere bandenspanning ervaar je ook meer comfort. Verder is de kans op plotselinge lekke banden verminderd, vanwege de latexvloeistof die direct reageert.  Daarnaast is de kans op stootlek uitgesloten, omdat je geen binnenband meer hebt die je kapot kan stoten op slecht wegdek en kasseien.
5 Voordelen:
- Lager gewicht
- Minder rolweerstand
- Meer comfort
- Grip in bochten
- Lekbestendigheid
 Tips:
Als je fiets voorzien is van tubeless en je wilt je banden oppompen, zorg ervoor dat je ventiel bovenaan zit. Wacht even voordat je het ventiel opendraait, zodat de vloeistof naar beneden zakt. Pomp dan je fiets op zoals je het gewend bent. Als je de fiets oppompt met het ventiel beneden kan het zijn dat je hierdoor latexvloeistof verliest en dat is uiteraard niet de bedoeling.